Kriminalistikos tiriamasis darbas ,,Jaunojo tyrėjo” laboratorijoje

          Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras vykdo projektą ,,Mokinių gebėjimų atskleidimo ir jų ugdymo sistemos plėtra”. Mūsų gimnazija buvo viena iš keturiasdešimties atrinktųjų mokyklų. Nors atostogos, bet 15  motyvuotų mokinių grupė liepos 5 d. vyko į stacionariąją ,,Jaunojo tyrėjo” laboratoriją, kurioje atliko kriminalistikos tiriamąjį darbą. Gamtos mokslų doktorantai –  Paulius, Mikas ir Aidas – kūrybiškai vedė mokinius tiriamojo darbo keliais, pristatydami ,,nusikaltimo” tipą, ,,įtariamuosius”, mokė paimti ,,įkalčius” tariamo nusikaltimo vietoje ir analizuoti juos chemijos, fizikos ir mikrobiologijos laboratorijose.
          Chemijos laboratorijoje mokiniai tikrino ,,įkalčius” chromatografijos ir spektrinės analizės metodais. Mokiniai susipažino su naujausiais prietaisais, kuriuos naudoja pažangiausios laboratorijos.
       Fizikos laboratorijoije mokslininkas Aidas supažindino su optinio mikroskopo naudojimu tiriant nusikaltimo vietoje rastų  plaukų medulą – t.y. plauko vidinio kanalo vaizdą. Dar labiau mokinius sužavėjo elektronus skenuojantis mikroskopas TM- 3000. Šiame, pusę milijono eurų kainuojančiame prietaise, ,,įkaltis”  patalpinamas į vakuumą ir apšaudomas elektronais. Tokiu metodu daromas video. Elektronai ,,atpažįsta” mažiausius požymius, padidindami vaizdą 3000 kartų. Ypatingą susidomėjimą sukėlė pirštų anspaudų paėmimas nuo ,,įkalčių” magnetiniu šepetėliu. Mokiniai surado, išryškino pirštų anspaudus ir palygio juos su ,,įtariamųjų” pirštų anspaudais.
       Mikrobiologijos laboratorijoje doktorantas Mikas supažindino su mikrobiologijos darbo objektu – mikroorganizmų atpažinimu. Tiriamąjame kriminalistikos darbe buvo analizuojamas bakterijų, paimtų ,,įkalčių” surinkimo vietoje mėginys.
       Atlikę visus tyrimus, kritiškai išanalizavę ir įvertinę gautus rezultatus, mokiniai padarė išvadas, kuriam iš ,,įtariamųjų” galima priskirti ,,įkalčius”.
         Veiklos ,,Jaunojo tyrėjo” laboratorijoje padeda mokiniams įgyti tiriamojo darbo įgūdžių, pažinti įvairių profesijų subtilybes, suprasti gamtos mokslų tarpusavio integraciją, kelia motyvaciją.

Vida Berteškienė